loading...
شیطان
امیرحسین مدنی بازدید : 23 چهارشنبه 23 اسفند 1391 نظرات (0)

چرا شیطان رانده شد ؟


داستان آفرینش حضرت آدم علیه السلام به عنوان اولین انسان و سجده ملائک در برابر آن حضرت بار بار در قرآن تذکر داده شده است . خداوند متعال اراده فرمود تا از گٍل کهنه و تغیر پذیر موجودی به نام آدم خلق نماید و به ملائکه فرمود . وقتی از روح خود در آن دمیدم همه در برابر این موجود سجده کنید . چون او را خلیفه قرار دادم . ملائک اعتراض نموده عرض کردند آیا کسی را خلیفه قرار میدهی که در زمین فساد خواهد کرد و خون ها خواهد ریخت . خداوند حکیم فرمود من چیزی می دانم که شما آگاه نیستید . وقتی خلقت آدم علیه السلام کامل شد به دستور خدای بی نیاز همه ملائک در مقابل حضرت آدم علیه السلام سجده کردند جز شیطان . خداوند از او پرسید . چه چیز ترا از سجده در برابر آدم باز داشت ؟ شیطان در جواب با غرور گفت . من از او بهترم . او از گٍل کهنه و تغیر پذیر ساخته شده و من از شعله آتش . خداوند به شیطان فرمود . برو که تو از رانده شدگان هستی . شیطان به خداوند عرض کرد . من مهلت می خواهم . خداوند به شیطان فرمود تا روز معلوم مهلت داده شدی . شیطان گفت . به عزتت قسم همه بندگاه ترا گمراه نموده و اهل جهنم خواهم ساخت . مگر بندگان صالح ترا . خداوند گفت . هرکی از تو پیروی کند جزای او جهنم خواهد بود که در آن جاوید خواهد ماند و . . .
اساس اسلام به عقیده همه فرق اسلامی چیزی نیست جز توحید , نبوت و معاد . سه چیز در تمام فرق اسلامی اصل اسلام هست . اگر به داستان شیطان همانطوری که در قرآن ذکر شده توجه شود ناگفته پیداست که شیطان تمام این سه اصل را معتقد بوده است . شیطان به خدا عرض کرد به عزتت قسم همه را گمراه خواهم کرد . این قسم یعنی به جلال خدای بی نیاز اعتقاد کامل داشته و خدا بودن او را پذیرفته بود . وقتی تا روز معلوم مهلت می خواهد یعنی به معاد و روز قیامت هم اعتقاد کامل داشته است . همچنان از این گفته شیطان که گفت جز بندگان صالح تو همه را گمراه خواهم کرد یعنی به نبوت پیامبران الهی هم ایمان داشته است . چون کلمه صالح برای پیامبران در قرآن بکار برده شده است . یگانه چیزی که باعث رانده شدن شیطان از درگاه الهی و رجیم شدن او شد رد خلافت خلیفة الله بود . شیطان نتوانست خلافت کسی را که خدا او را به خلافت بر سایر موجوداتش نصب کرده بود بپذیرد . و این کار از روی غرور و نادانی شیطان بود .
( دوستان عزیز غیر شیعه !
کسانی که خلافت امیر مومنان علیه الصلوة و السلام و اولاد معصوم ایشان را قبول ندارید !
آیا تا با حال با خود فکر کرده اید که دارید پا دقیقا جای پا شیطان می گذارید ؟ آیا بهتر نیست تا وقت دارید خود و اطرافیان تان را از آتش جاودان و ابدی جهنم نجات دهید ؟ . تا فرصت است باید دست بکار شد )
یا علی
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل لولیک الفرج
منبع:
http://forum.imamhussein.tv
امیرحسین مدنی بازدید : 22 چهارشنبه 23 اسفند 1391 نظرات (0)

مي گويند فرشتگان داراي عقل بي شهوت هستند،طبق اين سخن پس چطور شيطان ازدواج كرده است(مگر شيطان قبلا از فرشتگان نبود)

پاسخ: 

بر اساس صریح قرآن کریم شیطان یا همان ابلیس از فرشتگان نبود بلکه از جنیان بود و البته دارای فرزندانی نیز می باشد :
وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ مِنْ دُوني؛ (1) و زمانی که به فرشتگان گفتیم که بر آدم سجده کنید پس همه آنان سجده کردند. مگر ابلیس که از جنیان بود و فاسق شد و از امر پروردگار خود سر باز زد ؛آيا (با اين حال،) او و فرزندانش را به جاى من اولياى خود انتخاب مى‏كنيد».
در نتیجه شیطان همانند همانند همه جنیان دیگر از عقل و شهوت و تکلیف و ازدواج برخوردار بود و هست و به همین دلیل در قرآن از ذریه و فرزندان او نام برده شده است .

منبع:http://www.pasokhgoo.ir

امیرحسین مدنی بازدید : 30 چهارشنبه 23 اسفند 1391 نظرات (0)

چرا شیطان توبه نمی‌کند؟

شیطان

سۆالی مطرح است و آن اینکه شیطان با این که می‌داند در آینده‌ای نه چندان دور در آتش بزرگ جهنم گرفتار می‌شود؛ چرا توبه نمی‌کند؟

 

در پاسخ به سۆال یادشده می‌توان چنین گفت:

پاسخ 1)

بین دانستن و عمل کردن تفاوت وجود دارد. انسان می‌تواند به خیلی از مسائل علم داشته باشد، ولی به علت اهمیت ندادن یا به جهت پیروی از هوای نفس و ... مخالف علم خودش عمل کند. قرآن کریم درباره عده‌ای می‌فرماید: "و آن را از روی ظلم و سرکشی انکار کردند، در حالی که در دل به آن یقین داشتند! پس بنگر سرانجام تبهکاران (و مفسدان) چگونه بود".(1) شیطان هم - مانند خیلی از انسان‌ها که به وجود معاد و ضرورت آن و به حرمت خیلی از گناهان علم دارند، ولی باز هم گناه می‌کنند،- با علم به وجود جهنم و بهشت، به اعمال خود ادامه می‌دهد. غرور و تکبر شیطان هرگز راه بازگشتی برای او نگذاشته است.

برخی از روایات از توبه ابلیس در زمان حضرت نوح (ع) خبر می‌دهد که نوح به خداوند عرض کرد: پروردگارا! اگر ابلیس توبه کند توبه‌اش قبول می‌شود؟ خطاب رسید: اگر به قبر آدم سجده کند توبه‌اش را می‌پذیریم هنگامی که نوح (ع) این موضوع را به ابلیس خبر داد. ابلیس گفت: تا آدم زنده بود من بر او سجده نکردم. آیا اکنون که مرده است به او سجده کنم؟(2)

یکی از شرایط توبه، جبران گذشته و اصلاح آن است و این امر برای شیطان قابل اجرا نیست، زیرا گناه او علاوه بر نافرمانی خدا، گمراهی بسیاری از مردم بوده است. کسی که دیگری را گمراه کرده، اگر بخواهد توبه کند و توبه‌اش پذیرفته شود، باید همه آن‌ها را هدایت نماید.

پاسخ 2)

از چند جهت می‌توان گفت: برای شیطان راه توبه و برگشت وجود ندارد.

1 – قرآن مجید اعمالی را قابل توبه می‌داند که از روی نادانی انجام گیرد:

«انما التوبة علی الله للذین یعملون السوء بجهالة؛ پذیرش توبه بر خدا است نسبت به کسانی که از روی جهالت کار زشت انجام می‌دهند».(3)

در جای دیگر فرمود: «پروردگارتان رحمت بر بندگان را بر خود نوشته است که هر کس از روی نادانی کار زشتی انجام دهد، سپس توبه نماید و خود را اصلاح کند، او توبه پذیر و مهربان است».(4)

منظور از جهالت، ندانستن نیست، بلکه عمل زشتی است که از روی طغیانگری و عناد سر نزده باشد، بلکه از روی هوی و هوس انجام شده باشد. در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که مقصود از جهالت ، گناهی است که بندة خدا آن را انجام می‌دهد که گرچه از حکم آن آگاه می‌باشد، ولی آن گاه که تصمیم می‌گیرد عمل خلافی انجام می‌دهد، در واقع جاهل است. آن گاه حضرت به آیه‌ای که مربوط به حضرت یوسف (ع) است استدلال می‌کند.(5)

قرآن مجید از یوسف یاد می‌کند که وی به برادرانش گفت: آیا به خاطر دارید ستمی که بر یوسف و برادرش روا داشتید، در حالی که همگی نادان بودید؟(6)

نادانی به معنای ناآگاهی آنان از زشتی ظلم نبود، بلکه همگی آن را می‌دانستند، ولی این علم در بازداری آنان مۆثر نبود، گویی نسبت به زشتی کار خود به کلی ناآگاه بودند. خودخواهی و هوی و هوس مانند حسادت میان آنان و زشتی عمل پرده ضخیمی پدید آورده بود.

بر این اساس شیطان که از روی طغیان و تمرد نافرمانی خدا را کرد، راه توبه را روی خود بسته است.

شیطان از خدا می‌خواهد به او مهلت دهد تا دیگران را گمراه کند، نه این که به جبران گذشته بپردازد. «از آیات قرآن استفاده می‌شود که شیطان بعد از انجام آن گناه و ایستادگی و لجاجت در برابر پروردگار سعادت و نجات خود را در جهان دیگر به کلی به خطر انداخت، بنابراین ، گناهان شیطان به حدی است که قابلیت توبه را از او سلب کرده و توبه او قابل پذیرش نیست و جایگاه ابدی او جهنم خواهد بود».(7)

 

2 – یکی از شرایط توبه، جبران گذشته و اصلاح آن است و این امر برای شیطان قابل اجرا نیست، زیرا گناه او علاوه بر نافرمانی خدا، گمراهی بسیاری از مردم بوده است. کسی که دیگری را گمراه کرده، اگر بخواهد توبه کند و توبه‌اش پذیرفته شود، باید همه آن‌ها را هدایت نماید. چگونه می‌تواند شیطان، افرادی را که در طول قرن‌های متمادی به هر طریق گمراه کرده، هدایت کند؟!

 منبع:تبیان

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    این وبلاگ جطور است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 63
  • بازدید کلی : 3,550
  • کدهای اختصاصی